Lanternearrangement og læsedag

Af Hanne Sinding Møller og Michael Hoff

Lyset fra over 100 tændte lanterner kom børnene fra 0. til og med 5. årgang i møde, da de torsdag morgen i den første uge efter nytår mødte ind i store sal.

Her sad de sammen med deres læsemakker under morgensamlingen, hvor de hørte om forfatteren Halfdan Rasmussens liv og forfatterskab, og hvor vi sang nogle af de børnesange, han har skrevet teksten til.
Herefter fandt børnene to og to en lille spot, hvor de ældste i lyset fra lanternen læste for deres makker. Og hvor blev der læst og lyttet – en sand fornøjelse.

Resten af dagen og fredag med blev der i de enkelte klasser arbejdet med fokus på læsning – læsestrategier, diverse læseoplevelser, faglig læsning, læsning på tværs af årgange og meget mere. En bred vifte af læseoplevelser var i spil.

Traditionen med lanternelæsning på Odense Friskole går næsten 15 år tilbage, og den blev i år en del af to hele læsedage.