Lejrskole i Ribe

Skrevet af 4.a og 4.b

Mandag den 15. april tog hele 4. årgang på fælles tur til Ribe. Det var en tur, vi havde set meget frem til, også selvom mange af os frygtede, at det ville blive frygtelige kedeligt at se på gamle bygninger; sådan blev det heldigvis ikke.

Vi mødtes ved banegården, hvor vi afleverede vores bagage til Morten Holmegaard, som kørte til Ribe, mens vi så tog toget. Allerede i det øjeblik, vi havde sagt farvel til vores forældre, begyndte turen. Toget trillede afsted, og med en veludrustet slikpose og højt humør nåede vi lynhurtigt Bramming, hvor vi skiftede tog, og siden nåede vi også Ribe i god stil.

I Ribe var vi på guidet tur rundt i byen, og her blev vores frygt for kedelighed sat til vægs, idet vores rundviser var mega-dygtig til at fortælle historier og gøre den ellers gamle by og dens historier spillevende; helt særligt var det at høre om Maren Splids, der blev anklaget og siden brændt for at være heks, og næsten lige så særligt var det at besøge Ribe Domkirke, hvor vi hørte hele historie om, hvordan den har været oversvømmet adskillige gange.

På byvandringen begyndte det at regne…….og dén regn tog til og blev vildere og vildere, så da vi nåede ud til Europas største legeplads, Riplay, så væltede det ned med regn. Det gjorde nu ikke så meget, vi havde det rigtig skægt, simpelthen fordi vi havde hinanden, og at legepladsen er enormt stor og har nogle lidt anderledes legeredskaber og interaktive elementer, der er lagt ind i selve ”forlystelsen”. Ud på eftermiddagen kom vi til Degnetoften, hvor vi skulle bo – vi var drivvåde, så det var en lidt sjov start med optænding i pejs og vådt tøj over det hele, så det var først næste dag, vi så, hvor fede naturomgivelser, vi kunne lege i.

Næste dag havde Tristan fødselsdag, så han blev fejret med flag og sang, inden vi skulle i Vadehavscenteret og efterfølgende traktorbus til Mandø, der begge dele også bød på nogle rigtig gode oplevelser. Det var lidt sjovt på Mandø, det var som om, vi var i gamle dage. På øen bor kun 27 mennesker nu, det er på en måde et lille miniput-samfund, der er ved at uddø, fordi man søger at bo på fastlandet i stedet for.

Det har været en mega-god tur, som – udover at handle en hel masse om Ribes historie, Vadehavet og Mandø – i høj grad handlede om at være sammen om noget andet end vores skole-hverdag, opleve andre ting sammen og ikke mindst stå sammen om både det svære, det sjove og dét at opleve sammen. Det har selvfølgelig været helt særligt, at vi nu er blevet større, så ved dét at måtte gå rundt i små grupper uden en voksen inde i Ribe, så mærker vi det rigtigt og passer ekstra meget på hinanden. Sådan var det også på denne tur, når vi skulle sove. Normalt når vi har været på tur, så har der altid været en voksen sammen med os; denne gang sov vi 6 elever sammen uden en voksen……man kunne jo bare hente en voksen, hvis vi fik brug for det.