Skolekredsmøde – sangaften med Rasmus Borring

På Odense Friskole er skolekredsmøder, hvor alle forældre og skolens ansatte inviteres til et fællesarrangement, som ofte kan være et foredrag, der omhandler noget, vi er optaget af på skolen, en mangeårig tradition. De sidste par år har vi haft oplægsholdere, der har talt om “Det digitale barn har brug for en voksen”, “Hvor skal en Friskole placere sig ift. Folkeskolen” og “Introduktion til H.C. Andersens Hus”.

En anden tradition, som går lige så mange år tilbage som selve skoleformen, er lysten til og behovet for at synge sammen. Disse to gode traditioner gik i foråret op i en højere enhed, da vi havde inviteret pianist, komponist og foredragsholder Rasmus Borring til at holde, hvad han selv kalder et ”Sangforedrag” for os.

Med udgangspunkt i den nye Højskolesangbog fortalte han om sit store arbejde med at formidle fællessang, og han gav os fortællingerne bag nogle af de nye sange i Højskolesangbogen, ligesom han fortalte om sit nære samarbejde med den nulevende dansker med flest sange i Højskolesangbogen – Jens Rosendal.

Vi fik en skolekredsaften, hvor vi oplevede glæden ved fællessang og ikke mindst glæden ved ikke længere kun at ”være sammen, hver for sig” – men nu igen med mulighed for virkelig både at være sammen og synge sammen.

Sanglisten lød således:

– Den blå anemone

– Hvad er det, min Marie

– Du kom med alt det, der var dig

– Kærlighedssang ved et tab

– Vi henter tidevandet ind

– Lyse nætter

– Frihedens lysdøgn

– Gi´ os lyset tilbage

– Right next to the right one

– Dagen slipper grebet

– I skovens dybe stille ro