Starten i 10. klasse på Odense Friskole

Af Ida Højland Bendixen, Laura Ring Windeballe og Rebecca Brask Nielsen, 10. klasse

Den 14. august 2023 startede vi i 10. Klasse på Odense Friskole. Vi stod spændte og nervøse, mens vi så hinanden an. Den første dag gik med at få fortalt en masse informationer, ryste-sammenlege og rundvisning på skolen. Allerede om torsdagen havde vi vores første sociale arrangement. Vi skulle sove på skolen for at blive rystet mere sammen. Dagen gik med hygge, aktiviteter, at spille brætspil og spise ude. Det var en super hyggelig aften, og vores klasses sammenhold blev meget stærkere. Fredag spiste vi morgenmad sammen, og fik fri derefter.

Noget af det, vi synes er bedst ved Odense Friskole, er temafredage. Temafredage er anderledes dage, som ikke har fokus på det faglige. Vi bruger dagene med forskellige aktiviteter og sociale arrangementer. Indtil videre har vi været på kanotur, byvandring med en hjemløs, rundvisning på rådhuset, hygget med film, Odense filmfestival og meget andet. Vi synes, det er fedt, at det ikke kun er det faglige, der er fokus på, men også det sociale.

Lærerne er altid klar på at hjælpe med lektier og opgaver i timerne. De gør meget ud af at gøre undervisningen god og interessant. I starten brugte vi tid på at finde vores niveau og den rette undervisning for os.

Vi har også haft vores første flexuge, som var en blanding af flere fag. Her blev vi blandet med syvende, ottende og niende klasser. Det var en god måde, at lære nogle fra de andre klasser at kende. Vi havde også andre lærere end normalt, så det var også med til, at vi fik et større indblik i skolen. Det var nogle anderledes og udfordrende 5 dage, som blev afsluttet med motionsdagen.

Vi har haft en dejlig start i 10. klasse og ser frem til resten af året 😉