Vandpolostævne for 7. klasse

Af Albert Wedel Andersen, 7a

7.a har været til vandpolostævne i universitetets svømmehal. Vi blev delt op i to hold og kæmpede mod hold fra andre skoler. Det var sjovt, men også meget hårdt. Vandpolo er en slags håndbold i vand, hvor man er fem spillere på banen ad gangen og skal score i små mål, der står i vandet. Målet er tre meter bredt og 90 cm højt.

Ligesom i basketball er der regler for, hvor lang tid det angribende hold må have bolden. I vandpolo skal der falde en afslutning inden for 30 sekunder. En afslutning er et skud mod målet. Spillet gælder ganske enkelt om at score flest mål

Hvert hold har en slags huer på, som bruges både til at beskytte ørerne og til at kende holdene fra hinanden – og så er de også praktiske til at vise spillernes nummer på.

Vandpolo er opstået næsten samtidig i USA og England. Sporten har fået sit navn fra den tidlige amerikanske variant, hvor man sad på tønder, og slog til bolden med en stav som i almindelig polo

I England opstod spillet som en slags rugby i vand i midten af 1800-tallet, men udviklede sig hurtigt til et håndboldlignende spil, og det er denne engelske udgave, vi kender i dag, og som har været på OL-programmet siden 1900.